Leerstofaanbod

De school werkt opbrengstgericht aan de resultaten van het onderwijs. De school  heeft hiervoor een schoolstandaard opgesteld. Hierin beschrijven we naar welke tussen- en eindniveaus we met ons onderwijs toe werken. Alle leerlingen worden hierop ingeschaald. Voor iedereen wordt een verwacht uitstroomniveau bepaald in het ontwikkelingsperspectief plan (OPP).  

Leerroutes

De school biedt vier leerroutes, te weten:  de ervaringsgerichte leerroute (1), de praktische leerroute (2), de praktisch-cognitieve leerroute (3) en de cognitieve leerroute (4). Deze leerroutes leiden allen tot een eigen uitstroombestemming: de plek waar een leerling naartoe gaat op uiterlijk twintig jarige leeftijd.

Leergebied en leerlijnen

Wij werken aan verschillende leergebieden. De belangrijkste zijn: mondelinge taal, schriftelijke taal, rekenen, sociaal- emotionele ontwikkeling, praktische redzaamheid en leren leren. Daarnaast werken we aan expressie en de zintuiglijke-, motorische-, spel-, weerbaarheids-, seksuele en zintuiglijke ontwikkeling. Een leerlijn is opgebouwd uit verschillende niveaus. Per niveau is beschreven aan welke doelen een leerling werkt.

Uitstroom

De meeste leerlingen verlaten de school wanneer ze (bijna) 12 jaar zijn. Zij stromen overwegend uit naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) voor zeer moeilijk lerende kinderen (zml). Hier kunnen de leerlingen hun leerroute voortzetten; ook op het VSO wordt met de doorgaande leerlijnen gewerkt.  De school onderhoudt goede contacten met de vervolgplekken. 

Zorg

We hebben een nauwe samenwerking met verschillende zorgpartners. Sommige leerlingen hebben een specialistische (zorg)hulpvraag. Cordaan Jeugd en Levvel verzorgen dit bij ons op school, gefinancierd vanuit de Specialistische Jeugdhulp Speciaal Onderwijs (SJSO). Cordaan Jeugd heeft daarnaast ook zorg-onderwijsgroepen op onze locatie.  Er zijn externe partners die logopedie, fysiotherapie, ergotherapie of muziektherapie op school kunnen bieden. Een deel van deze zorg wordt bekostigd uit de ziektekostenverzekering van de ouders.

Taal en rekenen

We werken in een doorgaande lijn aan mondelinge en schriftelijke taal en rekenvaardigheden. Hierbij maken we gebruik  van veel concreet materiaal van bijvoorbeeld de taalmethode Taal in Blokjes en rekenmethode Numicon, dat in alle groepen  wordt aangeboden. 

Weerbaarheid en seksuele vorming

We hebben structureel aandacht voor weerbaarheid en seksuele vorming. We werken aan de hand van de leerdoelen uit de leerlijn en combineren in het lesgeven de katernen uit ‘Relaties en Seksualiteit’ met prentenboeken en concreet materiaal. Schoolbreed werken we in vier lesblokken per jaar. Bij onze jongste leerlingen beginnen we bijvoorbeeld met lichaamsbeleving en -bewustzijn en grenzen aangeven, wat wil je wel en wat niet. Bij oudere leerlingen komt o.a. vriendschap, verliefdheid en seksuele diversiteit aan bod.

ICT en digitale vaardigheid

Wij willen graag dat alle leerlingen verantwoord gebruik kunnen maken van de moderne communicatiemiddelen en ICT. Daarom gebruiken we digiborden, computers, Chromebooks, tablets en iPads. Wij leren de leerlingen ook hoe zij verantwoord gebruik kunnen maken van sociale media. Zo raken leerlingen gewend aan de technologie van de 21ste eeuw.

Kunst en Cultuur

Creativiteit is erg belangrijk. Kinderen leren op een andere manier te denken, zichzelf  te uiten, samen te werken en met hun handen te werken. Daarnaast is het leuk om  te kijken hoe anderen het doen. Wij besteden veel aandacht aan muziek, beeldende vorming en drama. Er is een muziekdocent en we werken samen met de Muziekschool Amsterdam en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ook werken we nauw samen met jeugd theaterschool Zuidoost die dramalessen  op school verzorgt.

Sport en gezondheid

Samen spelen, werken aan de motoriek en aan de gezondheid zijn erg belangrijk op  onze school. Wij besteden veel aandacht aan gezonde voeding en bewegingsonderwijs: wekelijks koken, twee keer per week gym, projectlessen voor bijvoorbeeld atletiek en judo, en minimaal één keer per week zwemmen. Op de Van Koetsveldschool zijn een leskeuken, gymzaal, speel lokaal en watergewenningsbad aanwezig. Kinderen die eraan toe zijn, gaan één keer per week diplomazwemmen in het Sportfondsenbad Amsterdam-Oost. We spelen graag buiten in ons ‘groen en rijk natuurspeelplein’. 

Naschools aanbod

We kunnen een deel van onze leerlingen  een verlengde verrijkte schooldag bieden in samenwerking met Sports & Behaviour en Team Sportservice. Veel leerlingen maken gebruik van buitenschoolse opvang. Opvang (met een zorgindicatie) op onze locatie wordt verzorgd door Philadelphia. Vesper BSO+, Happy to Move, NOVA Kind- en Jeugdcentrum verzorgen dit op andere locaties. De ouder-kindadviseur (OKA) kan ondersteunen bij de aanvraag van deze specialistische buitenschoolse opvang.